Wat ik wil is even aan de bel trekken dus. Ik zie een luchtbel waar sommigen van ons in zitten. Sinds de intrede van de laag-conjectuur zijn we veranderd van propositie plempen en hard zaken doen naar delen = verbinden, samen doen, en waarde toevoegen, soms zonder geld als ruilmiddel. Vooral zzp’ers en kleinere ondernemers zijn hier vol op in gaan zetten. Ik bewonder dat. Clubjes mensen die samen elkaar versterken. Toegevoegde waarde creëren en tot gave initiatieven komen. Maar de omzet zit nog in de pijplijn. Als ik voor ze spreek vraag ik dan: “En hoe vaak ga je nog de hei in?”

Via social media zijn ontelbare initiatieven ontstaan om het “samen” te doen. Er is werkelijk overal een workshop of programma voor ontwikkeld. Ook marketing technisch leren we beïnvloeden. Al dan niet gekoppeld aan theorieën van helden, want dat zijn het, van bv Sinek en Cialdini. Onweerstaanbare websites, awesome bio’s , kekke profielfoto’s en praten in “helpen”. Aloude marketing en sales principes die werken als een (semi) wetenschappelijke theorie. Ik ben een voorstander van jezelf vermarkten, ik doe dat veelvuldig zoals u wellicht weet. Dus ga ik niet iemand anders z’n kaars uitmaken om de mijne te laten branden. Daarnaast is social media ook voor mij persoonlijk een leuke bijzaak. Precies een leuke en soms ook een commercieel interessante bijzaak.

Het gaat me meer om wat ik mis. Ik vind en ervaar in mijn werk dat veel mensen een luchtbel aan het creëren zijn. Elkaar inspireren en helpen is mooi, heel mooi. Maar, maar…Als je dienst of product niet actief verkoopt gebeurt er voor de meeste mensen weinig tot niks. Er zijn talenten die online hun brood kunnen maken. Dat is knap en bewonder ik. Maar velen hopen ijdel. Ik hoor zo vaak: ‘ik laat mezelf kopen’. Maar wie koopt je dan? Als je zelf van je plek komt is je invloed zoveel meer en groter. Wij trainen het dagelijks, ikzelf spreek er wekelijks over. Het werkt, zeker als u durft te zijn wie u bent.

Zichtbaar maken offline is minstens, minstens zo belangrijk als online. Wij trainen overwegend voor middel en grotere bedrijven. Als ik zeg dat hooguit een handjevol directeuren of managers kan noemen die puur op basis van online profilering koopt, ben ik eerlijker dan goud. Wellicht verandert dat. Maar ik ken ondernemers die ook nu willen overleven en performen

Belt u ze eens, durf eens uit te spreken hoe graag u eens komt praten. Stap eens binnen met een creatief verhaal, geen voorgekookte pitch. Mensen zijn gevoelig voor kleinere spelers, ook eenlingen met een goed verhaal. Een verhaal waar de ambitie en drive vanaf druipt. Het hoeft niet moeilijk te zijn. In uw onzekerheid schuilt u grootste kracht vaak. Als u durft uit te spreken wat u voelt, wat u denkt en wat u wilt bereiken, wat u denkt te kunnen toevoegen, kunt u sneller stappen maken dan u vaak denkt.

Ik wil even prikken in de bel. En aan de bel trekken. Voetjes op de grond. Waar ontleen ik als ondernemend persoon mijn bestaansrecht aan. Wat wil mijn doelgroep en hoe ga ik die info

halen. Men komt het u nu eenmaal niet altijd brengen. Mijn boodschap is dat je het een kunt doen, zonder het ander na te laten. En vraag jezelf af of die comfortzone nu echt zo fijn voelt. Wie zet zijn kooi open en trekt de hei in. Net als Bambi, die snapt het ook:-) Ook buiten kunt u beïnvloeden, meer dan u denkt. Vooral als u minder denkt en nog meer gaat doen.

Ik sluit nog even af met ook een interessant principe: Vraag gestuurd aanbieden is vanuit commercieel perspectief per definitie interessanter dan aanbod gestuurd aanbieden. Uw aanbod is duidelijk? Mooi, nu de vraag gaan halen. Gaat u weer eens aanbellen, kloppen mag ook:-)

De belletjestrekker

Salut!